خانه / خانواده /  آزمایش بکارت بدون حکم دادگاه ، منع شد

 آزمایش بکارت بدون حکم دادگاه ، منع شد

 آزمایش پرده بکارت بدون رضایت زن و حکم دادگاه در افغانستان منع شد

کابل/۱۳سنبله/فرهنگستان
کمیته‌ی قوانین کابینه به ریاست سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری کشور فیصله کرده است که آزمایش پرده‌ی بکارت بدون رضایت زن و حکم دادگاه باصلاحیت غیرمجاز است و مرتکب آن به حبس محکوم خواهد شد.

آقای دانش در این نشست به وزارت عدلیه هدایت داده است تا فیصله‌ی کمیته‌ی قوانین در این مورد را در طرح تعدیل برخی مواد کُد جزای کشور اعمال کند.

پیش از این در کُد جزای افغانستان، آزمایش پرده بکارت به یکی از دو شرط (رضایت زن و یا حکم دادگاه باصلاحیت) مشروط شده بود.
این در حالی‌است که کمیسیون مستقل حقوق بشرافغانستان خواهان ممنوعیت بی‌قید و شرط آزمایش بکارت و سایر آزمایش‌های طب عدلی نسایی شده و تأکید کرده است که به دادخواهی‌ در این زمینه، تا ممنوعیت کامل این آزمایش‌ها، ادامه خواهد داد.
در اعلامیه‌ای که روز (پنج‌شنبه، ۱۳سنبله)، از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر منتشر شده، آمده است که آزمایش‌های طب عدلی نسایی، ضمن اینکه نقض صریح حقوق بشر است،‌ اساس طبی و علمی برای اثبات جرم نیز ندارد.

این کمیسیون، گفته است که به منظور حفظ کرامت انسانی زن و رعایت معیارهای بین‌المللی حقوق بشری و طبی، آزمایش بکارت، باید بدون هیچ قید و شرطی، ممنوع شود.

دراین اعلامیه انجام آزمایش طب عدلی نسایی و بکارت، نقض «صرح حقوق بشر» خوانده و تأکید شده است که این آزمایش هیچ گونه اساس طبی و علمی برای اثبات جرم ندارد.
کمیسیون مستقل حقوق بشر در گذشته نیز خواستار ممنوعیت بدون قید و شرط آزمایش بکارت شده بود.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*